Ga naar inhoud

Vriezer doet niets meer


Gertjan

Aanbevolen berichten

Hallo,

De vriezer is ermee gestopt en heb alles erin weg moeten gooien. Het betreft een Liebherr IGS1113 inbouw vriezer.

Ik heb ondervonden:
1. compressor wordt warmt
2. compressor voel je
3. vrijstel na spanning erop hoor je de thermosstaat (denk ik) afslaan
4. deze tik komt om de zoveel tijd terug.

Wat zou het kunnen zijn. Een vriezer van 8 jaar de compressor uitwisselen is niet zinvol, de thermosstaat of ander onderdeel misschien wel.

Dank,
Gertjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad de thermostaat kunnen zijn. Deze kun je controleren door hem door te verbinden. Dit doe je door de thermostaat los te halen en de twee draden (vaak bruin en zwart) met elkaar te verbinden. Als de compressor dan aanslaat en continu blijft draaien, dan is het een teken dat de thermostaat vervangen moet worden. En dat is inderdaad nog wel een reparatie die qua kosten te overzien is.

Mocht het niet de thermostaat zijn, kan het eventueel ook de clixon zijn die je hoort afslaan. Dit is een beveiliging van de compressor die ervoor zorgt dat deze niet oververhit raakt. Als deze niet goed werkt kan dit er ook voor zorgen dat de vriezer direct weer afslaat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie! Eigenlijk zeg je dat je de bruine van de thermosstaat op de thermostaat laat zitten, de zwarte eraf trekt en deze op de bruine draad verbind? Of moet je ze beide van de thermosstaat aftrekken en dan doorverbinden zonder dat deze is gekoppeld aan de thermosstaat?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dan zou ik zeggen dat de compressor zelf nog wel werkt. Je kunt het proberen te verhelpen door de startrelais te (laten) vervangen.

Mocht het toch een complexer probleem zijn met de compressor, dan raad ik aan om een nieuwe vriezer te kopen. Het vervangen van de compressor is een dure reparatie en niet zinvol bij een oude vriezer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Excquisit vrieskist.Het alarmlampje brandt continue en hij vriest niet meer.Hij is nu leeg en is helemaal ontdooit.ik hoor alleen nog maar een klein tikje als ik de stekker in het stopcontact doe,maar na 3 tellen is het weer uit.Zou het aan de relais kunnen liggen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...